Odnośniki

Fotokod z linkiem do niniejszej strony

Fotokod

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka
-- w całym serwisie

Menu

Ważne strony

Kalendarium

«październik 2017»
PnWtŚrCzwPtSobNd
1
23456dzień: 78
91011dzień: 12131415
16171819dzień: 202122
23242526dzień: 272829
3031

Najbliższe wydarzenia

  • 2017-10-20 Przeprawowe Mistrzostwa Polski ATV /zamek golubski/
  • 2017-10-27 II Potyczki Wierszowane /zamek golubski/
  • 2017-11-11 XLII Ogólnopolski Konkurs Krasomówczy cz. Młodzieżowa /zamek golubski/
  • 2017-11-24 XLVI Ogólnopolski Konkurs Krasomówczy cz. Przewodnicka /zamek golubski/
  • 2017-12-16 Spotkanie Chorągwi Husarskiej /zamek golubski/

Nawigacja

Treść strony

Prawa konsumenta – nowa ustawa

Z dniem 25 grudnia 2014r. weszła w życie nowa ustawa o prawach Konsumenta, która ma na celu ujednolicić prawa kupujących i obowiązki sprzedających, z tymi obowiązującymi w Unii Europejskiej.  Konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swoich praw. Przepisy ustawy o prawach konsumenta przybliża specjalnie opracowana  przez UOKiK strona internetowa  www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Ustawa określa przede wszystkim obowiązki informacyjne przedsiębiorcy zawierającego mowę z konsumentem, zasady i tryb zawierania umów konsumenckich oraz wprowadza nowe zasady wykonywania prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Najważniejsze zmiany:

1. Wydłużenie listy obowiązków informacyjnych, które obowiązany jest spełnić przedsiębiorca wobec konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta poszerza katalog informacji, które powinien przekazać przedsiębiorca konsumentowi przed zawarciem umowy. W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (np. w sklepie internetowym) takich podstawowych informacji będzie aż 21. To o 12 więcej niż jest ich obecnie.

Powyższe informacje, udzielone przed zawarciem umowy, będą jej integralną częścią umowy oraz ich treść nie będzie mogła zostać zmieniona, chyba że zgodzą się na to strony umowy.

2.Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez Internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

3.Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.

4.Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.

5.Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem  pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.

6.Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.

7. Rękojmia zastępuje niezgodność towaru z umową i wraca do Kodeksu cywilnego

Uwagę należy zwrócić również na liczne przepisy zmieniające się w Kodeksie cywilnym. Dotyczą one w szczególności dochodzenia roszczeń w związku z wadliwą rzeczą (rękojmia). Obecnie przepisy dotyczące reklamacji zawarte były w odrębnej ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Od 25 grudnia 2014 r. konsumentowi łatwiej będzie od razu zażądać zwrotu gotówki za towar i nie będzie musiał, tak jak do tej pory, często bezskutecznie żądać od sprzedawcy kolejnych napraw lub wymiany wadliwego towaru.

8. Dodatkowe obowiązki przy zawieraniu umów przez telefon

Ustawa o prawach konsumenta wprowadza spore zmiany dotyczące umów zawieranych przez telefon:

• przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje;

• przedsiębiorca proponujący konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Wprowadzenie tych przepisów może znacznie utrudnić zawarcie umowy przez telefon, a na pewno spowoduje, że zawarcie umowy przy użyciu wyłącznie samego telefonu będzie bardzo utrudnione, jeżeli nie niemożliwe – przedsiębiorca będzie miał obowiązek potwierdzić treść umowy oraz oświadczenia klienta na papierze lub na innym trwałym nośniku (np. mailowo).

Warto już teraz poznać wszystkie obowiązki informacyjne, z których każdy sprzedawca będzie musiał się wywiązywać już od 25 grudnia. Zachęcamy do pobierania gotowych formularzy ( http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/formularze/  ze strony www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Dodatkowo, najważniejsze zasady zawierania umów z konsumentami opisują najnowsze publikacje  Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców  oraz Vademecum konsumentaa także ulotki: Zakupy przez Internet i Jak kupować? Można je pobrać ze strony internetowej UOKiK lub zamówić w wersji drukowanej.

WAŻNE !!!!

Przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta stosuje się do umów zawartych w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. Do umów zawartych przed 25 grudnia 2014r. stosuje się przepisy dotychczasowe.  

drukuj całą stronę

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 13084
Ostatnia aktualizacja obecnej strony: 2015-01-16 23:45

Starostwo Powiatowe

NIP: 878 15 47 305
REGON: 871 124 213

Rachunek bieżący: 57 9551 0002 0105 2126 2000 0001
Jednostka budżetowa: 73 9551 0002 0105 2126 2000 0004
Opłaty ewidencyjne: 78 9551 0002 0105 2126 2000 0011
Opłata skarbowa/pełnomocnictwo za pozwolenie wodnoprawne:
35 9551 0002 0100 2219 2000 0001

Dane kontaktowe

tel. 56 683 53 80

lub 56 683 53 81

fax: 56 475 61 11

e-mail: starosta.cgd@powiatypolskie.pl

bip@bip.golub-dobrzyn.com.pl

Godziny urzędowania

pn-pt 7.30-15.30

Starosta i Wicestarosta przyjmują obywateli w sprawach skarg, wniosków i petycji w każdy wtorek w godz. od 8:00 do godz. 15:30. Pozostali pracownicy – codziennie w godzinach pracy Starostwa. Starosta, Wicestarosta, Sekretarz lub Kierownicy Wydziałów przyjmują obywateli w sprawach skarg, wniosków i petycji we wtorki również po godzinach urzędowania, tj. w godzinach od 15.30 do 17.00 wg harmonogramu. Przewodnicząca Rady Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdą środę w godz. 15.30 - 16.30 w pok. S12 Starostwa Powiatowego w Golubiu-Dobrzyniu.

Odnośniki

Metryka strony BIP

Licznik odwiedzin strony BIP: 7368219
Ostatnia aktualizacja strony BIP: 2017-10-16 16:58

Stopka strony

Projekt i wykonanie: extranet.pl