Biuletyn Informacji Publicznej
STAROSTWA POWIATOWEGO w GOLUBIU-DOBRZYNIU

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • Dziennik Ustaw RP
  • Monitor Polski
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza E-Puap
  • Rządowe Centrum Legislacji
  • e-budownictwo

Kalendarium

« poprzedni miesiącmarzec 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: serwis.bip.golub-dobrzyn.com.pl

Treść strony

Prawa konsumenta – zmiany w przepisach

Z dniem 1.01.2023 r. weszło w życie wiele zmian w przepisachdotyczących konsumentów.Zasadnicza zmiana to przeniesienie części przepisów regulujących uprawnienia konsumentów w razie stwierdzenia wady towarów - z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.

Po zmianie:

  • przepisy kodeksu cywilnego nadal regulują prawa konsumenta w zakresie:

·         rękojmi za wady nieruchomości

·         rękojmi za wady prawne (zmieniony art. 5563 k.c.)

·         rękojmi za wady dzieła, które nie jest towarem (np. usługi pralnicze, fryzjerskie itp.)

·         gwarancji

  • przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta regulują prawa konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową nabytego na mocy:

·         umowy sprzedaży towarów

·         umowy o dzieło będące towarem (np. wykonanie mebli na zamówienie, uszycie garnituru)

·         umowy dostawy

·         umowy o dostarczanie treści lub usług cyfrowych

W nowej wersji ustawy o prawach konsumenta:

  • Pojęcie: wada zastąpione zostało terminem: brak zgodności z umową czyli niezgodność z umową.
  • Przedsiębiorca nadal odpowiada za te niezgodności towaru z umową, które istniały w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniły się w ciągu dwóch lat.

Nowością jest, że przez całe 2 lata obowiązuje domniemanie, że tak właśnie było (poprzednio takie domniemanie obowiązywało tylko w pierwszym roku).

  • Zmieniły się uprawnienia konsumenta, jeżeli towar okazał się  niezgodny z umową.
    • Konsument może teraz żądać przede wszystkim naprawy lub wymiany.
    • Dopiero, gdy te żądania nie zostały spełnione lub nie doprowadziły do zgodności z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
  • wydłużono terminy przedawnienia roszczeń przysługujących konsumentowi.

Ponadto wprowadzono przepisy, które dodatkowo chronią konsumentów zawierających umowy na wycieczkach i tzw. pokazach.

  • pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej przez konsumenta na pokazie
  • wydłużają z 14 do 30 dni termin odstąpienia od umowy zawartej na wycieczce
  • zakazują przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej podczas wycieczki, pokazu lub podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta

Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 r. i dotyczą umów zawartych po tej dacie.
Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.

 

 

drukuj całą stronę

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 51276
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2023-06-07 08:23:09