Odnośniki
-
Główny Biuletyn Informacji Publicznej
-
Ważne strony
- Komisje Rady Powiatu - kadencja 2018-2023
- Uchwały Rady Powiatu - kadencja 2018-2023
- Protokoły z Sesji Rady Powiatu - kadencja 2018-2023
- Uchwały Zarządu Powiatu - kadencja 2018-2023
- Protokoły z posiedzenia Zarządu Powiatu - kadencja 2018-2023
- Informacje o środowisku
- Zarządzenia Starosty
- Transmisje sesji on-line
-
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod z linkiem do tej strony
Banery
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.golub-dobrzyn.com.pl
Treść strony
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1
im. ANNY WAZÓWNY
W GOLUBIU-DOBRZYNIU
ROZDZIAŁ I
§ 1
NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE.
1. Nazwa szkoły:
Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny
2. Siedziba szkoły:
87-400 Golub-Dobrzyń
ul.PTTK 28
tel.6835450(51,52)
3. Typ szkoły:
W skład Zespołu Szkół zwanego dalej „szkołą”wchodzą:
- Trzyletnie liceum ogólnokształcące,
- Trzyletnie liceum profilowane,
- Gimnazjum.
- Szkoła policealna
4. Organem zarządzającym szkołą jest dyrektor szkoły.
5. Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Golubiu-Dobrzyniu,
a organem sprawującym nadzór pedagogiczny Kujawsko-Pomorski
Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
6. Szkoła jest szkołą publiczną w rozumieniu Ustawy z dnia 7 września
1991r. o systemie oświaty (Dz. U. nr 95, poz.425 z późniejszymi
zmianami), która:
a) zapewnia bezpłatne nauczanie zgodne z ramowymi planami nauczania,
b) przeprowadza rekrutację uczniów zgodnie z przyjętymi zasadami
o powszechnej dostępności nauki,
c) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
d) realizuje ustalone odpowiednimi przepisami:
- podstawy programowe kształcenia ogólnego i zawodowego,
- programy nauczania przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych,
- ramowe plany nauczania.
e) stosuje ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania,
klasyfikowania i promowania z uwzględnieniem:
- wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- zasad organizowania egzaminu maturalnego,
- egzaminów z przygotowania zawodowego w Policealnym Studium Zawodowym
- zasad organizowania egzaminu gimnazjalnego,
- oraz egzaminów poprawkowych,
7. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z :
a) biblioteki szkolnej,
b) sali gimnastycznej,
c) auli szkolnej,
d) pracowni komputerowych,
e) stołówki,
f) gabinetu pielęgniarki,
§ 2
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. W szkole mogą być tworzone środki specjalne.
3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.
§ 3
1. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
§ 4
Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na
jej podstawie , a w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły
i uzyskania świadectwa,
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad
określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów ,
- naucza i wychowuje w duchu uniwersalnych zasad etyki i tolerancji,
- wyrabia wrażliwość emocjonalną, estetyczną i ekologiczną,
- utrwala i rozwija nawyki dbania o zdrowie i własny rozwój fizyczny, kształtuje sprawność fizyczną,
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz do możliwości szkoły.
§ 6
Szkoła realizuje statutowe cele i zapewnia uczniom zdobycie wysokiej kultury umysłowej oraz szerokiej i nowoczesnej wiedzy o :
- trwałych wartościach kultury narodowej, jej związkach z kulturą europejską
i światową,
- świecie, przyrodzie, człowieku, społeczeństwie i cywilizacji,
- uniwersalnych wartościach etycznych, normach zachowań , o różnych systemach
wartości, państwie demokratycznym , prawach i powinnościach obywatelskich,
podstawach prawa i ekonomii.
§ 7
Szkoła współtworzy środowisko wychowawcze uczniów zapewniając
im w szczególności:
- kształtowanie prawości charakteru i dążeń , poszanowanie prawa i norm społecznych , godności człowieka, a także osobistej wrażliwości, życzliwości, rzetelności i odpowiedzialności,
- utrwalenie postaw tolerancji wobec różnorodności i odmienności przekonań
i zachowań oraz postaw negacji wobec przejawów zła,
- przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
§ 8
W procesie wychowania szkoła stosuje różnorodne środki w tym wzorce osobowe wybitnych Polaków.
§ 9
Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej
i religijnej.
§ 10
Szkoła organizuje naukę religii katolickiej na życzenie rodziców oraz uczniów
według następujących zasad:
- religia jest przedmiotem nadobowiązkowym , jednak po złożeniu przez ucznia deklaracji o uczęszczaniu na lekcje z tego przedmiotu , obecność na nich jest obowiązkowa, - uczeń pełnoletni może sam decydować o uczęszczaniu na te zajęcia.
§ 11
Szkoła może organizować nauczanie religii innych wyznań lub etyki dla uczniów,
którzy zadeklarują chęć uczęszczania na te zajęcia.
§ 12
1. Szkoła umożliwia rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniowskich organizując
dodatkowe zajęcia dydaktyczne, koła przedmiotowe i zainteresowań,
udostępniając uczniom szkolne środki dydaktyczne oraz udzielając innych form
pomocy.
2. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych szkoła może wprowadzić indywidualne
programy i toki nauczania oraz umożliwić ukończenie liceum ogólnokształcącego
w skróconym terminie.
3. Uczniowie realizujący indywidualny tok nauczania mogą ubiegać się o przyjęcie
na wyższe studia i studiować ucząc się jednocześnie w liceum. Zgodę na
jednoczesne studiowanie wyraża dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 13
Szkoła zapewnia swoim uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną
w ścisłym współdziałaniu rodziców, wychowawcy klasowego, pedagoga
szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych poradni
specjalistycznych . W przypadkach koniecznych szkoła zachowuje poufność
działań pedagogicznych.
§ 14
1. Szkoła zapewnia swoim uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki podczas
ich pobytu w szkole oraz podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych
organizowanych przez szkołę i poza szkołą.
2. Ciągłość opieki liczy się od momentu przyjścia ucznia do szkoły i trwa do chwili
jej opuszczenia w danym dniu.
3. Ciągłość opieki podczas zajęć organizowanych poza szkołą rozpoczyna się
z chwilą zbiórki na te zajęcia i trwa do chwili ich zakończenia . Początek i koniec
tych zajęć mogą następować w innych miejscach niż szkoła .
4. Opieka wychowawcza nauczycieli w szkole obejmuje lekcje i zajęcia
pozalekcyjne, okres przed i po lekcjach oraz przerwy międzylekcyjne i jest
prowadzona w formie dyżurów.
5. Dyżury nauczycielskie prowadzi się na korytarzach , pomieszczeniach, w których
znajdują się uczniowie podczas przerwy oraz na boisku szkolnym . Zasady
pełnienia dyżurów oraz zakres obowiązków i odpowiedzialności nauczyciela
dyżurnego określa regulamin dyżurów uchwalany przez Radę Pedagogiczną.
6. Nauczyciele wychowania fizycznego są zwolnieni z pełnienia dyżurów na
korytarzach szkolnych , są natomiast zobowiązani do opieki nad młodzieżą
przygotowującą się do zajęć i będącą bezpośrednio po zajęciach do momentu
opuszczenia szatni wychowania fizycznego.
7. W przypadku organizowania zajęć poza terenem szkoły nad bezpieczeństwem czuwa:
- l opiekun na 30 uczniów poruszających się na zajęciach pieszo lub korzystających
ze środków komunikacji w obrębie Golubia – Dobrzynia,
- l opiekun na 15 osób podczas wycieczek poza Golub – Dobrzyń,
- l opiekun na 10 osób w czasie imprez i form turystyki kwalifikowanej.
8. Gdy z grupą uczniów jest więcej niż jeden opiekun , wyznacza się kierownika
grupy.
9. Opiekunem grupy uczniów podczas wyjść i wyjazdów poza teren szkoły mogą
być nauczyciele lub inne osoby dorosłe nie będące nauczycielami po uzyskaniu
zgody dyrektora.
10. Wszystkie zorganizowane wyjścia i wyjazdy grup uczniowskich poza teren
szkoły muszą być rejestrowane w zeszycie wyjść .
11. Szczegółowe zasady sprawowania opieki podczas wycieczek oraz na formach
letniego i zimowego wypoczynku regulują odrębne przepisy .
12. Szkoła ubezpiecza swoich uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków
w instytucji ubezpieczeniowej .
§ 15
1. Uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej szkoła udziela
w miarę posiadanych środków budżetowych pomocy materialnej w postaci:
- stypendium za wyniki w nauce,
- stypendium socjalne,
- bezpłatnych posiłków w stołówce szkolnej,
- zasiłków losowych.
2. Powyższe świadczenia uczniowie otrzymują na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
§ 16
1. Szczególną opieką szkoła otacza uczniów niepełnosprawnych organizując dla nich odpowiednią pomoc w poruszaniu się po budynku szkolnym oraz formy zajęć umożliwiające pobieranie nauki na wymaganym poziomie .
2 . Wychowawcy klas przy współudziale pedagoga szkolnego , lekarza i rodziców
organizują odpowiednie formy opieki nad uczniami mającymi trudności w nauce .
§ 17
1. Każdy oddział powierza się opiece wychowawczej jednego z nauczycieli
prowadzącego w nim zajęcia edukacyjne.
2. W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, w celu zapewnienia ciągłości
i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca prowadzi powierzony oddział
w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
- z urzędu,
- na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
- na pisemny wniosek co najmniej 2/3 uczniów danego oddziału oraz ich
rodziców.
4 O decyzji podjętej w sprawie zmiany wychowawcy oddziału dyrektor informuje
wnioskodawcę w terminie 14 dni od daty wpłynięcia wniosku.
5. Decyzja dyrektora wymaga zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną.
6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
7. Jeśli wniosek rodziców zostanie rozpatrzony negatywnie , mogą oni odwołać się
poprzez Radę Rodziców do Rady Pedagogicznej.
8. Rada Rodziców może zlecić dyrektorowi ponowne rozpatrzenie wniosku .
9. Ponowne rozpatrzenie wniosku odbywa się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Decyzja Rady Pedagogicznej jest ostateczna .
ROZDZIAŁ III
§ 18
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu wiedzy i postępów w opanowywaniu
przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych
wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
2. Szczegółowe cele i treści oceniania wewnątrzszkolnego regulują
Wewnątrzszkolny System Oceniania oraz Przedmiotowe Systemy Oceniania.
3. Na początku roku szkolnego uczniowie i jego rodzice informowani są:
- przez wychowawcę o obowiązującym Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania
i Wewnątrzszkolnych Kryteriach Oceny z Zachowania,
- przez nauczyciela o wymaganiach edukacyjnych i sposobach oceniania ujętych
w przedmiotowym systemie Oceniania.
4. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
5. Zasady klasyfikowania i promowania ucznia /słuchacza określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ IV
§ 19
ORGANA SZKOŁY
1. Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Programowa Studium
- Rada Rodziców Zespołu Szkół,
- Samorząd Uczniowski.
2. Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych
kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
3. Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w granicach swoich kompetencji.
§ 20
DYREKTOR SZKOŁY
1. Funkcję Dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący
szkołę na zasadach określonych w ustawie.
2. Do obowiązków Dyrektora należy:
- kierowanie bieżącą działalnością szkoły i reprezentowaniem jej na zewnątrz,
- sprawowanie opieki nad uczniami,
- stwarzanie im warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych
w szkole,
- sprawowanie kontroli nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów,
- przewodzenie Radzie Pedagogicznej, prowadzenie i przygotowywanie jej zebrań
oraz przedstawienie (co najmniej dwa razy do roku) ogólnych wniosków
wynikających ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji
o działalności szkoły,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej w ramach jej kompetencji,
- owierzanie stanowisk kierowniczych w Szkole po zasięgnięciu opinii organu
prowadzącego i Rady Pedagogicznej,
- ustalanie oceny pracy nauczycieli oraz objęcie opieką nauczycieli
rozpoczynających pracę w szkole,
- przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji
i promocji uczniów,
- przyjmowanie uczniów do klasy pierwszej na podstawie decyzji komisji
rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
- decydowanie o przyjęciu do klas programowo wyższych ,
- przygotowanie projektów planów pracy szkoły,
- opracowanie arkusza organizacji szkoły,
- ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły,
- zapewnianie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
- skreślania ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród dyrektora oraz wymierzania kar porządkowych
nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla
nauczycieli i innych pracowników szkoły ( po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej),
- ustalania planu urlopów pracowników szkoły nie będących nauczycielami.
4. Dyrektor ma prawo do:
- wstrzymania uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnej z przepisami,
- uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Rady Rodziców,
- zobowiązania nauczycieli do wykonywania w okresie ferii , w czasie nie dłuższym niż
7 dni, następujących czynności:
a) przeprowadzania egzaminów,
b) prac związanych z zakończeniem i przygotowaniem roku szkolnego,
c) rekrutacją do klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
5. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą
Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i rodzicami.
6. Dyrektor szkoły powołuje zgodnie z ustawą wicedyrektora szkoły, któremu
przekazuje zakres obowiązków i kompetencji.
7. Do kompetencji wicedyrektora szkoły należy:
- kierowanie bieżącą działalnością wychowawczą, opiekuńczą w tym planowanie
pracy w tej dziedzinie,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wyznaczoną przez dyrektora
grupą nauczycieli,
- organizowanie opieki nad uczniami, współdziałanie z Radą Samorządu
Uczniowskiego, rodzicami, związkami młodzieży i stowarzyszeniami
działającymi w szkole,
- organizowanie wewnętrznej pracy szkoły, w tym przygotowywanie projektów
przydziału godzin lekcyjnych, zajęć dodatkowych i imprez, organizowanie
zastępstw, układanie planu dyżurów nauczycielskich i udział w pracach komisji
układającej plan lekcji i innych pracach legislacyjnych,
- czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy uczniów i nauczycieli,
- kierowanie pracami zespołu wychowawczego,
- wykonywanie innych zadań wynikających z potrzeb kierowania szkołą,
w tym przejmowania wszystkich kompetencji dyrektora w przypadku jego
nieobecności w pracy.
8. Kompetencje wicedyrektora ustala i zmienia Rada Pedagogiczna na wniosek
dyrektora.
§ 21
RADA PEDAGOGICZNA
1. Radę Pedagogiczną Szkoły tworzą i biorą w jej posiedzeniach pracownicy
pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
2. Rada Pedagogiczna działa na podstawie własnego regulaminu, a jej posiedzenia są
protokołowane .
3. W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział zaproszeni przez
przewodniczącego goście.
4. Rada Pedagogiczna:
- zatwierdza plan pracy szkoły,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmuje decyzje w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmuje uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy w szkole (tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych),
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom nagród , odznaczeń i wyróżnień,
- projekt statutu szkoły albo jego zmian,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
6. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę
o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej
funkcji kierowniczej w szkole.
7. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
8. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw,
które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, rodziców, nauczycieli i innych
pracowników szkoły.
§ 22
RADA PROGRAMOWA STUDIUM
1. Radę Programową Studium tworzą nauczyciele uczący w Policealnym Studium
Zawodowym.
§ 23
RADA RODZICÓW
1. W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców oraz jego działania ustalają rodzice na zebraniu
rodziców.
3. Rada Rodziców jest ciałem niezależnym od innych organów szkoły.
4. Rada Rodziców uchwala swój regulamin.
5. Do kompetencji Rady rodziców należy:
- opiniowanie ważnych dla szkoły decyzji,
- opiniowanie projektu statutu oraz projektu zmian w statucie szkoły,
- reprezentowanie interesu rodziców wobec Rady Pedagogicznej,
- występowanie do dyrektora w sprawie organizacji lekcji, przerw, zajęć
pozalekcyjnych, form opieki, wyboru wychowawcy klasy itp.
6. Rada Rodziców gromadzi fundusze, którymi samodzielnie dysponuje.
Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.
7. Regulamin Rady Rodziców stanowi załącznik do statutu.
§ 24
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
1. W szkole działają Samorządy Uczniowskie.
- Gimnazjum,
- Liceum,
- Studium.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie danego typu szkoły wchodzącej w skład Zespołu
Szkół
3.Organy Samorządu wybierane są zgodnie z regulaminem samorządu stanowiącym
załącznik do statutu.
4.Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
5.Samorząd Uczniowski ma prawo przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz
Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniowskich:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie odpowiednich
propozycji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania
własnych potrzeb,
- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej, akceptowanej przez dyrektora
szkoły,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Szkolnego,
- prawo do prowadzenia drobnej działalności gospodarczej / np. sklepik szkolny/.
ROZDZIAŁ V
§ 25
ORGANIZACJA SZKOŁY
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie
organizacji roku szkolnego. Rodzice oraz uczniowie są informowani o tym
na początku roku szkolnego. Ustala się dwa semestry roku szkolnego w terminie
przyjętym w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
§ 26
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora.
Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów,
którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich
przedmiotów obowiązkowych określonych ramowym planem nauczania zgodnym
z odpowiednimi podstawami programowymi.
3. W gimnazjum i liceum przeciętna liczba uczniów w klasie powinna wynosić od
25 do 35 uczniów.
4. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno-
- wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez Dyrektora
na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły, z uwzględnieniem
zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
5. Podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym.
6. Lekcja trwa 45 minut.
7. Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego
może na drodze uchwały ustalić inny czas trwania lekcji lub wprowadzić inne
formy organizacji procesu dydaktycznego, nie może jednak prowadzić do
zwiększenia zatrudnienia nauczycieli i wydłużenia tygodniowego czasu nauki
ucznia.
8. Zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne odbywają się w klasopracowniach, bibliotece i w
obiektach sportowych.
9. Pomieszczenia i obiekty muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy
szkolnej.
10. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. języki obce, informatyka i inne
nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym,
w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych. W przypadku
prowadzenia zajęć z któregoś z wyżej wymienionych przedmiotów w grupach
międzyoddziałowych tematy lekcji, oceny i frekwencja na zajęciach odnotowywane są
w dodatkowych dziennikach, które stanowią dokument szkolny.
Oceny uczniów, frekwencja przepisywane są do dzienników klasowych danego ucznia.
11.Zajęcia o których mowa wyżej organizowane są w ramach posiadanych przez
szkołę środków finansowych.
12.Na zajęciach z wychowania fizycznego następuje podział na grupy dziewcząt
i chłopców.
14. Organizację tych zajęć ustala dyrektor na wniosek uczniów po zatwierdzeniu
przez Radę Pedagogiczną.
15.Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na
praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między
dyrektorem szkoły a szkołą wyższą w porozumieniu z nauczycielami -opiekunami
praktykantów.
§ 27
BIBLIOTEKA SZKOLNA I CZYTELNIA
1. Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela,
popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej i w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki i czytelni mogą korzystać nauczyciele, uczniowie i inni pracownicy
szkoły.
3. Biblioteka szkolna umożliwia:
- gromadzenie, przechowywanie i konserwację zbiorów bibliotecznych,
- korzystanie z księgozbioru podręcznego w czytelni,
- wypożyczanie zbiorów na zewnątrz biblioteki,
- opracowywanie zgromadzonych materiałów bibliotecznych,
- prowadzenie przysposobienia czytelniczego i informacyjnego w oddziałach.
4. Biblioteka i czytelnia czynne są w każdym dniu zajęć szkolnych.
5. Godziny pracy biblioteki i czytelni dostosowane są do tygodniowego rozkładu
zajęć umożliwiając dostęp do ich zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: RPdata wytworzenia: 2007-06-10
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2007-07-10 14:18
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2007-07-10 15:41