BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ STAROSTWA POWIATOWEGO w GOLUBIU-DOBRZYNIU
- Menu przedmiotowe »
- Starostwo Powiatowe »
- Wydziały i Biura Starostwa »
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów »
- Przepisy konsumenckie »
Prawa konsumenta – zmiany w przepisach
Z dniem 1.01.2023 r. weszło w życie wiele zmian w przepisachdotyczących konsumentów.
Zasadnicza zmiana to przeniesienie części przepisów regulujących uprawnienia konsumentów w razie stwierdzenia wady towarów - z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.
Po zmianie:
- przepisy kodeksu cywilnego nadal regulują prawa konsumenta w zakresie:
- rękojmi za wady nieruchomości
- rękojmi za wady prawne (zmieniony art. 5563 k.c.)
- rękojmi za wady dzieła, które nie jest towarem (np. usługi pralnicze, fryzjerskie itp.)
- gwarancji
- przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta regulują prawa konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową nabytego na mocy:
- umowy sprzedaży towarów
- umowy o dzieło będące towarem (np. wykonanie mebli na zamówienie, uszycie garnituru)
- umowy dostawy
- umowy o dostarczanie treści lub usług cyfrowych
W nowej wersji ustawy o prawach konsumenta:
- Pojęcie: wada zastąpione zostało terminem: brak zgodności z umową czyli niezgodność z umową.
- Przedsiębiorca nadal odpowiada za te niezgodności towaru z umową, które istniały w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniły się w ciągu dwóch lat.
Nowością jest, że przez całe 2 lata obowiązuje domniemanie, że tak właśnie było (poprzednio takie domniemanie obowiązywało tylko w pierwszym roku).
- Zmieniły się uprawnienia konsumenta, jeżeli towar okazał się niezgodny z umową.
- Konsument może teraz żądać przede wszystkim naprawy lub wymiany.
- Dopiero, gdy te żądania nie zostały spełnione lub nie doprowadziły do zgodności z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
- wydłużono terminy przedawnienia roszczeń przysługujących konsumentowi.
Ponadto wprowadzono przepisy, które dodatkowo chronią konsumentów zawierających umowy na wycieczkach i tzw. pokazach.
- pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej przez konsumenta na pokazie
- wydłużają z 14 do 30 dni termin odstąpienia od umowy zawartej na wycieczce
- zakazują przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej podczas wycieczki, pokazu lub podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 r. i dotyczą umów zawartych po tej dacie.
Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.
Stronę wygenerowano: 2024-11-01 01:17:07
Strona wygenerowana z systemu bip.net